Bedrijf van de maand Oktober – Urban Djuuze

Urban Djuuze is een onderneming die door een zestal studenten van Helicon is opgericht. Zij begonnen via Foodstarter met hun stage bij stichting Duurzame Kost. Deze mondt uit in een eigen circulaire Foodonderneming tijdens de Dutch Design Week 2019. De Helmondse studenten zijn bezig geweest met het ontwikkelen en produceren van een 100% gezonde smoothie uit de reststromen. Dit sapje, is gemaakt van sla, munt en basilicum en appels uit de Philips fruittuin. Genoeg reden om met een van de oprichters Noah Sevens in gesprek te gaan.

Wat is jouw naan en wat is de naam van jouw bedrijf? 
Mijn naam is Noah Sevens en de naam van onze onderneming is Urban Djuuze.

Wat doet jullie bedrijf?

Wij hebben een eigen drankje ontwikkeld waarbij wij restromen van sla verwerkt hebben. Deze reststromen gaan normaal verloren wij zorgen ervoor dat er alsnog iets nuttigs (en lekkers) mee gedaan kan worden.

Hoe is dit bedrijf ontstaan? 

Vanuit een stage die wij als Helicon studenten bij Duurzame Kost hebben gelopen. Daarbij hebben we de kans gekregen om dit project als een echte onderneming uit te rollen. Tijdens de Dutch Design Week hebben wij een week lang een saladebar en daar verkopen wij ook ons drankje.

Zouden bedrijven zich meer bezig moeten houden met een circulaire economie?

Ja, grondstoffen worden steeds schaarser. Afval stromen worden steeds groter. Dit is geen houdbare situatie. Duurzame kost laat zien dat afvalstromen grondstoffen worden.

Wat vind jij van de Food sector van Helmond?

Wat ik daar van weet is dat er veel bedrijven in Helmond zitten die grote toeleverancier zijn waarvan we vaak niet weten dat die in Helmond zitten. Ook weet ik dat aan de overkant bij onze school het Food en brainpark zit waar allemaal technologieën worden uitgetest voor de industrie. Ook zij hebben haar pijlen gericht op duurzaam produceren met behoud van het milieu. Het is alleen zonde dat voor Helmond vaak niet weten wat daar op voeding in hun stad gebeurd. Als je bijvoorbeeld snackworteltjes koopt bij de Albert Heijn XL dan weten veel inwoners dat deze bij van Rijsingen vandaan komen. Of als je een smoothie koopt bij Jumbo deze gepascaliseerd (langer houdbaar maken) is op de groene campus.

Hoe kan deze sector aantrekkelijker gemaakt worden voor jongeren?

Ik denk door meer aandacht te besteden aan op welke wijze en hoe onze voeding tot stand komt. Dat is ook een van de dingen waar wij mee bezig bij onze studie Voeding en Welzijn op het Helicon. En misschien ook door nog meer opleidingen en stages binnen de sector voeding in Helmond.

Waar mag de stad Helmond volgens jou trots op zijn.

Wat mij betreft mag de stad Helmond trots zijn op de Food sector en bedrijven die in de stad zijn gevestigd. De grote bedrijven die gewoon hun ding doen en dat niet perse van de daken hoeven te schreeuwen. Maar wel belangrijk zijn om producten in de Nederlandse voedingsbranche tot stand te houden. Zonder de poeders van Huijbregts Groep zouden een heleboel producten niet in het schap van de supermarkt staan.

Wat kunnen we nog van jullie bedrijf verwachten?
Wij zijn een studentenonderneming die negen dagen tijdens de Dutch Design Week actief is. We zijn ambitieus en men mag er vanuit gaan dat wij na het afronden van deze stage en onderneming niet stil zullen zitten en verder gaan op de sector voeding en het ondernemerschap.



Alle berichten