Lightyear in Helmond zet eigen productielijn op

Lightyear is bezig met het ontwerp van de productielijn voor zijn zonneauto. Het Helmondse bedrijf wil gebruik maken van ervaringen bij onder meer Tesla.

Hoeveel robots moeten er in de autofabriek van Lightyear in Helmond staan als de productie start? Het is één van de vragen die directeur Productie Wim van Stratum van Lightyear moet beantwoorden. Hij beseft dat een goede productielijn het succes van de Lightyear One, de auto met de laagste luchtweerstand die vooral op zonne-energie loopt, kan maken of breken. Dinsdag geeft hij een uiteenzetting tijdens het Machinebouw Event in Den Bosch.

Geschaafd aan ontwerp zonneauto

Er wordt nog geschaafd aan het ontwerp van de Helmondse zonneauto en toch is Van Stratum al begonnen met wat hij de industrialisatie hiervan noemt. „Dat die twee fases elkaar overlappen is normaal. We stellen momenteel de lay-out van de productielijn samen. Delen van die lijn bouwen we na met karton om een gevoel te krijgen hoe het in de praktijk werkt en of het in de ruimte past.”

De aantallen auto’s die in Helmond van de band zullen rollen rechtvaardigen niet zo’n vergaande automatisering als die van bijvoorbeeld Tesla. Toch zegt Van Stratum te leren van wat bij deze Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s misging. „Daar was sprake van over-automatisering. Ze hadden die productielijn helemaal vol met onderling communicerende robots gezet, maar die kunnen elkaar ook tegenwerken. Het was zo moeilijk om al die automatische systemen op elkaar af te stemmen, dat begin dit jaar besloten werd er een heleboel tussenuit te nemen en die taken weer door mensen te laten doen.”

Systemen die samenwerken met mensen

Van Stratum denkt voor Lightyear vooral aan automatische systemen die samenwerken met de mensen aan de productielijn. „Je kunt denken aan elektrische moersleutels die weten welke moer wordt aangedraaid en zelf de kracht instellen waarmee dat moet gebeuren. Dat wordt dan automatisch geregistreerd, zodat bij iedere auto een kwaliteitsdocument kan worden gevoegd. Verder denken we aan systemen met virtuele realiteit, waarbij de medewerker met gekleurd licht ziet waar hij onderdelen moet pakken en waar hij die moet monteren.”

Volgens Van Stratum is dat ook een vorm van Industrie 4.0, de trend waarbij ict de productie vergaand moet automatiseren. „Daar geloof ik in als het gaat om het automatisch registreren van de belangrijkste handelingen aan de productielijn. Maar als het gaat om het inzetten van robots denk ik dat je niet moet kijken naar wat mogelijk is, maar naar de behoefte om het proces zo efficiënt mogelijk te maken. Je ziet dat ze bij Tesla en bij veel andere autoproducenten tot dat besef zijn gekomen.”

BRON: ED.nl



Alle berichten