Helmond vliegt influencers in: ‘t is hier geweldig! Donderdag 20 september – Eindhovens Dagblad

HELMOND – Helmond Marketing zet zogenaamde influencers in om meer toeristen naar de stad te lokken. Bloggers en fotografen worden in ruil voor positieve publiciteit op sociale media een weekend in de watten gelegd.

,,Onze harten slaan wat sneller bij het zien van de statige en gezellige Hollandse huizen en een charmante kanaaldijk die het levendige centrum in twee deelt”, schrijft de Belgische reisreporter Lynse op haar website. Vervolgens valt ze van de ene verbazing in de ander. Helmond is fantastisch, daar komt het ongeveer op neer. Voor wat, hoort wat; dat is zo ongeveer de afspraak.

Bloggers

Het fenomeen is zeker niet nieuw, maar voor Helmond is het een primeur. Liefst tien influencers werden de afgelopen periode ingevlogen om de stad te vermarkten. Bloggers en fotografen krijgen een weekendje Helmond aangeboden en in ruil daarvoor berichten ze op positieve wijze over de stad. Ze slapen in een goed hotel en worden rond etenstijd gefêteerd in restaurants.

Wat deze influencers (beïnvloeders) gemeen hebben? Allen hebben ze duizenden volgers op sociale media. En een groot gedeelte van die digitale aanhang is geïnteresseerd in reizen of het ontdekken van nieuwe steden.

Helmond Marketing trekt tijdens deze campagne samen op met Visit Brabant, dat als doel heeft de provincie onder de aandacht te brengen bij potentiële bezoekers uit Nederland, België en Duitsland. ,,De influencers worden rondgeleid in de stad. We bezoeken onder meer het kasteel, de Cacaofabriek en Brandevoort”, vertelt stadsmarketeer Loes Swinkels.

,,Wij gaan zelf over de selectie van die plekken. Organisaties betalen ons niet om te worden opgenomen in de route.”

Ambassadeur

De uitgenodigde influencers zijn uitgekozen en benaderd door Visit Brabant. Sommigen van hen krijgen ook betaald voor hun bijdrages op sociale media, bevestigt een woordvoerster van die organisatie. ,,Maar zij zijn vrij om te schrijven en plaatsen wat ze willen”, stelt Tamara Ernst. ,,Tijdens hun bezoekjes aan Helmond proberen we ze wel een gastvrijheidsbeleving te bieden. Doel is ze echt als ambassadeur van de stad aan ons te binden.”

Hoeveel de campagne precies heeft gekost, is onduidelijk. Helmond Marketing, dat tonnen per jaar aan subsidie ontvangt, wil geen bedragen noemen. Partner Visit Brabant was daar ook niet toe in staat.

Zo schrijft de Duitse Anne Steinbach in haar blog: ,,Helmond heeft praktisch alles wat Amsterdam heeft, alleen stikt het er niet van de toeristen.”

Bron: Eindhovens Dagblad



Alle berichten