Helmond gaat profiteren van kleinschaligheid, denkt stadsmarketeer Leo Grunberg

HELMOND – Helmond wil hét centrum van De Peel zijn, maar het lukt niet om veel bezoekers uit de dorpen te trekken. Toch denkt stadsmarketeer Leo Grunberg dat nu het moment aanbreekt. 

Ga maar na. In de laatste bezoekerscijfers van het Helmondse centrum staat het echt: nog geen handvol procent van de shoppers komt uit omliggende dorpen als Aarle-Rixtel, Bakel of Lierop. Ook inwoners uit Asten, Deurne of Gemert rijden Helmond massaal voorbij om te gaan winkelen en eten in Eindhoven. Of anders wel in Uden, Venlo en Weert. Dat is al jaren zo.

Leo Grunberg zucht. „Ik ken die cijfers.” Toch wil de directeur van Helmond Marketing in 2019 ervoor zorgen dat dit verandert. „We gaan een centrumcampagne voeren.” Hoe? Dat gaat Grunberg met zijn collega’s nog vormgeven, maar hij is ervan overtuigd dat Helmond genoeg te bieden heeft.

Hoe lok je meer mensen naar Helmond?

Helmond heeft met het nieuwe Speelhuis, De Cacaofabriek en het toenemende aantal evenementen op cultureel gebied flinke slagen gemaakt. Op horecagebied ook. De Michelinster van De Rozario is daarvan een hoogtepunt, maar er zijn veel meer restaurants bijgekomen. Het winkelaanbod moet wel diverser, met meer zaken in het hogere segment van mode en luxe producten. Met dit alles kan Helmond echt een regiofunctie vervullen.”

Dat horen we al jaren. Waarom zou dat vanaf nu wel lukken?

Het klinkt misschien wat filosofisch, maar ik geloof dat de menselijke maat en kleinschaligheid weer van belang wordt. De groei van Eindhoven als metropool is mooi, maar mensen hebben behoefte aan het persoonlijke. Helmond heeft veel winkels die goed zijn in kwaliteit en aandacht. Dat zijn de twee sleutelwoorden in de campagne die we gaan voeren. Juist dat kleinschalige kan een middelgrote gemeente bieden, tegenover de stad die steeds internationaler en onpersoonlijker wordt, moeilijker bereikbaar wordt en groepen uitsluit op de woningmarkt. In Eindhoven komen starters amper meer aan een huis. Helmond kan profiteren van de ‘overflow’ van mensen die in Eindhoven een woning zoeken. Maar dan moeten we wel het verhaal vertellen dat Helmond een fijne stad is om te wonen en waar veel te beleven is.”

Hoe vertel je zo’n verhaal?

„De campagne moeten we nog visualiseren. Maar we hebben nog twee speerpunten: food en automotive. Neem het congres rond automotive dat in juni plaatsvindt. Drieduizend man uit heel Europa komen kijken in Helmond. Als je zorgt dat bij hotels en andere plekken informatie ligt over Helmond en wanneer je arrangementen kunt aanbieden met bijvoorbeeld horeca, kun je ervoor zorgen dat tussen de oren blijft wat de regio heeft te bieden en dan komen ze misschien een keer terug.”

Wat is eigenlijk het verhaal van Helmond?

Dat is een leuke, maar een lastige. Je hebt het nieuwe en het vertrouwde Helmond. Aan de ene kant heb je Lightyear (de auto op zonne-energie die in Helmond bedacht wordt red.), aan de andere kant heb je het rauwe authentieke van een arbeidersstad. Dat is een spanningsveld, maar daartussen zit het hele verhaal van Helmond. In Helmond barst het van de nieuwe ontwikkelingen en tegelijkertijd heb je de Helmonder die wars is van opsmuk. Maar daarboven hangt wel het imago van een stad die zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. Het is belangrijk dat de stad uitstraalt: wij zijn van de vernieuwing en we hebben een prettig woonklimaat. Dat moeten we nadrukkelijker uitdragen, maar daarvoor moeten we nog wel wat slagen maken.”

Bron: ED



Alle berichten